Bagaimana untuk Mengajar lebih Efektif

Posted on June 19, 2013 · Posted in Pengetahuan am

Jutaan guru di seluruh dunia pakar dalam mata pelajaran masing-masing – bertahun-tahun belajar mengenai mata pelajaran tersebut di sekolah dan universiti, berpengalaman luas mengajar mata pelajaran tersebut di sekolah. Hanya kerana mereka mahir dan pakar dalam sesuatu mata pelajaran, tidak bermakna mereka seorang guru yang baik. Mengajar itu merupakan suatu seni. Ia memerlukan kesabaran, fleksibiliti, pemahaman tentang gaya pembelajaran, kemahiran mendengar ( ya, seorang guru perlu mempunyai kemahiran mendengar yang sangat baik – dan juga mata di belakang kepala mereka terutamanya semasa mengajar kanak-kanak), kesabaran, pengetahuan yang luas dan semestinya kesabaran. (Kesabaran banyak kali diulang kerana guru yang paling teruk ialah guru yang tidak sabar). Jadi, mempunyai ilmu yang luas dalam sesuatu mata pelajaran tidak bermakna mereka benar-benar tahu bagaimana untuk mengajar.

Bagaimana untuk Mengajar lebih Efektif

Pelajaran 1 :

Sebenarnya setiap guru perlu tahu dan faham bahawa bagaimana untuk mengajar adalah jauh lebih penting daripada apa yang diajar. Sebagai contoh, setiap pelajar belajar melalui tiga asas utama iaitu – auditori, visual atau kinestetik – dan guru perlulah lebih kreatif dengan mencari cara yang sesuai di mana semua pelajar boleh belajar dengan baik. Berikut merupakan beberapa cara yang boleh membantu :

  • Membina alat bantu visual – Kadang kala kita boleh membantu pelajar belajar dengan membina sesuatu (dan bekerja bersama dalam suasana yang penuh semangat kesukanan sangat baik untuk membina kemahiran semangat berpasukan). Sebagai contoh, sekiranya anda mengajar mata pelajaran Geografi, bahagikan pelajar anda kepada beberapa kumpulan dan minta mereka untuk membina peta berkenaan negara yang sedang dipelajari. Sekiranya anda mengajar mata pelajaran Sejarah pula, arahkan pelajar anda untuk melakonkan watak tokoh sejarah yang sedang dipelajari secara berkumpulan. Dalam mata pelajaran Matematik pula, anda boleh membawa satu beg yang mengandungi gula-gula (hanya sekiranya tiada pelajar yang menghidap diabetes dalam kelas anda, namun alat permainan juga boleh digunakan untuk mengajar kanak-kanak – pastikan permainan tersebut selamat digunakan), mulakan dengan mengira gula-gula yang terdapat di dalam beg tersebut. Pelajar boleh mempelajari topik bahagi secara tidak langsung sekiranya seorang pelajar diberikan 1/10 daripada gula-gula tersebut, berapa lagi baki gula-gula yang tinggal untuk pelajar lain. Terdapat pelbagai cara untuk melibatkan pelajar dengan penggunaan alat bantu mengajar supaya mereka lebih seronok untuk belajar.

  • Perbincangan – Bagi guru-guru yang sedang belajar bagaimana untuk mengajar, anda boleh menggunakan kaedah yang akan diperkatakan selepas ini. Anda perlu memberi penerangan yang jelas, kemudian ajukan soalan yang berbentuk provokasi supaya pelajar anda boleh berfikir kembali tentang apa yang telah dipelajari. Tunjukkan mengapa topik ini penting dalam kehidupan mereka dan apa yang boleh dipelajari daripadanya. Minta mereka untuk berbincang bagaimana topik ini boleh membawa perbezaan dan mengapa ianya penting untuk difahami. Pilih beberapa orang pelajar yang dilihat sudah benar-benar faham dan minta mereka menerangkan kembali topik tersebut kepada pelajar lain yang masih berada dalam kekeliruan.

Pelajaran 2 :

Ingatlah bahawa niat anda adalah untuk membantu pelajar anda belajar, bukan hanya sekadar tahu bagaimana mengajar menggunakan bahan tersebut. Sekiranya pelajar anda berada di dalam kelas yang memerlukan mereka mempelajari pelbagai mata pelajaran yang berbeza, ingatlah perkara ini :

  • Jadual lawan Minat – Sesetengah pelajar gemar belajar menggunakan bahan manakala ada juga yang mendapatinya sebagai sesuatu yang membosankan. Tidak kurang juga pasti ada pelajar yang tidak berapa faham dan keliru dengan penggunaan bahan. Kebanyakan guru (mereka yang mengajar kanak-kanak yang mempunyai beberapa topic untuk dipelajari dalam satu hari) mempunyai jadual mengenai berapa lama waktu yang diperuntukkan untuk mengajar sesuatu topik itu. Sekiranya anda mendapati pelajar anda melibatkan diri sepenuhnya dalam sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan menunjukkan minat yang mendalam dalam topik tersebut, (hanya sekiranya bukan melibatkan waktu rehat) teruskan pengajaran dengan lebih terperinci dalam topik tersebut. Tangguhkan waktu topik lain buat sementara waktu – apabila pelajar bermotivasi untuk belajar, teruskan pembelajaran tersebut dan kekalkan minat mereka berbanding lebih mementingkan jadual yang telah ditetapkan.

  • Lawatan Sambil Belajar – Kadang kala lawatan sambil belajar ke muzium ataupun tempat-tempat bersejarah merupakan cara terbaik untuk menarik minat sesetengah pelajar yang beranggapan sesuatu topik itu sangat membosankan. Bawalah pelajar anda untuk belajar di luar kelas sekali sekala sebagai satu hadiah buat mereka. Mendengar penerangan yang diberikan oleh pihak luar (wakil pihak muzium) boleh membuktikan bahawa apa yang diperkatakan oleh guru itu adalah betul – meningkatkan kredibiliti guru di hadapan pelajar. Mencari cara yang kreatif untuk mengajar topik yang berbeza merupakan satu kaedah yang paling penting bagi mereka yang sedang belajar bagaimana untuk mengajar.

Pelajaran 3 :

Pembelajaran tidak hanya berlaku di dalam bilik darjah. Guru harus faham bahawa proses belajar tidak berhenti sebaik sahaja pelajar menaiki bas untuk pulang ke rumah. Sebahagian daripada cara mengajar yang baik ialah mengetahui jenis kerja rumah yang sesuai untuk diberikan kepada pelajar bagi membantu meningkatkan kefahaman mereka. Apa yang perlu diingat ialah otak perlukan rehat. Pastikan pelajar anda dapat berehat dan bermain di smaping hanya belajar.

Kesimpulan :

Apabila setiap daripada kita menyedari bahawa mempelajari pelbagai kaedah mengajar dapat membantu menjawab persoalan bagaimana untuk mengajar dengan lebih efektif, kita pasti dapat menjadi guru yang lebih berkualiti. Pelajar pula dapat belajar dengan baik dan mengekalkan segala maklumat yang telah dipelajari.

Memo Plus Gold

0saves


Sekiranya anda meminati post ini,sila kemukakan catatan atau or langgani RSS feed RSS feed menerima artikel yang akan datang terus ke pembaca feed anda.